marți, 2 iunie 2015

Analiza Swot a unui manual digital

          Daca in postarile anterioare am prezentat datele unui studiu pe care l-am efectuat in vederea obtinerii cat mai multor informatii cu privire la oportunitatea intorducerii manualelor digitale in scoli, de data aceasta am ales sa fac analoza SWOT a unuia dintre manualele digitale care se numara printre castigatorii licitatiei de manuale digitale, licitatie pe care Ministerul Educatiei a lansat-o pe data de 19 a lunii aprilie din anul trecut.
            Desi acestea au avut un debut cumva fortat, editorii fiind nevoiti sa expuna atat varianta tiparita cat si pe cea digitala in termen de numai 45 de zile( in conditiile in care un termen strans, dar oarecum rezonabil pentru ca un manual de genul celor aflate pe piata sa fie gata este de 125 de zile). Unde mai punem faptul ca aceste manuale nu depind numai de editor ci si de acceptul unui psiho-pedagog.
            De cate ori nu v-ati intrebat, fie ca sunteti sau urmati sa deveniti dascal, sub ce criterii ati analiza calitatea unui manual digital, pentru ca acesta sa fie unul potrivit nevoilor elevilor dumneavoastra. Recuosc, eu m-am gandit de multe ori la asta si am realizat ca mi-ar fi destul de greu sa gasesc, cel putin in momentul actual, un manual care sa corespunda tuturor nevoilor mele si ale elevilor mei.  
In aceste momente cumpana, trebuie sa ne reamintim faptul ca un manual trebuie sa indeplineasca, in primul rand, urmatoarele 3 functii: trebuie sa informeze elevul, trebuie sa structureze si sa organizeze procesul invatarii si sa ghideze invatarea.
             Am ales sa pun sub lupa partea I a manualului digital  pentru clasa a I-a " Comunicare in Limba romana", manual propus de editura CD-PRESS. Am avut im vedere analiza continutului, al abordarii pedagogice, precum si redactarea, limbajul si ilustratiile. Linkul urmator va trimite direct la manual: Manual digital- Comunicare in Limba romana.
           Manualul contine aproximativ 250 de activitati multumedia interactive prin care procesul invatarii capata:


               Puncte tari:
  • capteaza atentia si trezeste interesul elevilor pentru invatare;
  • stilul de predare este atractiv;
  • sunt usor de accesat;
  • faciliteaza procesul de autoevaluare;
  • ofera exemple de trasare a semnelor grafice ori a literelor;
  • sunt mai usor de transportat decat manualele traditionale;
  • activitatile dinamice au un impact vizual mai mare asupra elevilor;
  • interfata grafica este atractiva;

              Puncte slabe:

  • imaginile si animatiile indelung urmarite pot influenta negativ vederea elevilor;
  • vocea de fundal este putin deranjanta;
  • muzica de fundal poate reprezenta un factor perturbator pentru elevi;

            Oportunitati:

  • dezvoltarea competentelor IT atat a profesorilor cat si a elevilor;
  • stilul de predare devine  unul mai interactiv;
  • ofera sprijin si suport si ghideza elevii in procesul invatarii si acasa (ex: trasarea semnelor grafice);

            Amenintari:

  • depind de fondurile materiale ale parintilor si ale scolii;
  • dispare interesul pentru scrierea de mana;
  • cadrele didactice nu sunt pregatite pentru a le utiliza in mod eficient la clasa;
  • pot depinde de accesul la internet.



           Cu toate avantajele si dezavantajele pe care le implica utilizarea manualelor digitale nu trebuie pierdut din vedere faptul ca stilil nostru de predare nu trebuie neglijat. Depasind sfera de simpla transmitere a informatiilor catre elevi, stilul si modul in care ne raportam la acestia, modul in care facilitam dezvoltarea comunicarii si a unor abilitati morale nu depinde nici de manualele digitale, nici de programa, nici de reguli, ci deprinde de noi, cei care pentru ei suntem vazuti ca "Adevarul".


     

   

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu