luni, 1 iunie 2015

Învață să înveți- capitolul 1

CAPITOLUL 1
GANDIREA



“Succesul nu inseamna neaparat sa fii istet. Trebuie sa fii foarte pasionat si perseverent!”




In primul capitol din cursul "Learning how to learn" prezentat pe www.coursera.org , Barbara lanseaza intrebarea “ Ce faceti atunci cand nu puteti da seama de ceva?” Raspunsul este acela ca daca am intelege cum functioneaza creierul nostru si prin ce procese trece in timpul invatarii, ne-ar fi mai usor sa ne insusim informatiile.
Aflam din primul curs ca exista doua tipuri de gandire: gandirea focusata (folosita atunci cand avem de-a face cu probleme familiare, cunoscute) si gandirea difuza( pe care o folosim atunci cand invatam ceva nou).
Foarte important este faptul ca nu putem si concentrati si difuzi in acelasi timp.


Ca un exemplu al gandirii difuze: Dali, pictor din secolul 20, atunci cand nu avea inspiratie se relaxa intr-un scaun si isi lasa mintea libera chiar daca se gandea vag la ceea ce se gandise focusat mai devreme. Avea o cheie pe care o tinea in mana, aproape de podea iar atunci cand adormea, cheile picau si il trezeau- astfel, toate ideile din modul difuz treceau in gandirea focusata.


Ca un sfat in incheierea primului subcapitolului despre cele doua tipuri de gandire, Barbara ne spune:
“Nu te poti astepta sa castigi un concurs de culturism ridicand greutati cu o zi inainte. Trebuie sa iti lucrezi muschii treptat. La fel si cu structurile neuronale.”


IMPORTANTA SOMNULUI (introducere)


In filmuletul numarul 2, Terry si Barbara ne vorbesc despre importanta somnului de noapte. Pe langa beneficiile pe care ni le aduce somnul, precum si explicarea procesului prin care in timpul somnului, creierul nostru este “spalat” si toxinele sunt eliminate, cei noi subliniaza faptul ca “Somnul rezolva sau face mai usoara rezolvarea problemelor.” (asa cum amintea si Shakespeare in una dintre operele sale)


AMANAREA SARCINILOR


Tot in primul capitol este tratata si problema amanarii efectuarii sarcInilor, o problema care nu este deloc izolata, ci cu care se confrunta majoritatea oamenilor.
Barbara ne spune: “ Sa lucrezi la ceva inseamna sa nu lucrezi la o multime de alte lucruri”
Cand ne gandim la ceva ce nu ne dorim sa facem, se activeaza zona creierului responsabila de durere, de aceea, cateodatata preferam sa amanam efectuarea sarcinii respective. Trucul este urmatorul: imediat dupa ce oamenii au inceput sa lucreze la ceva ce la aducea “durere, discomfortul a disparut.
In acest capitol este amintita tehnica “Pomodoro”  care presupune:
  • inlaturarea factorilor ce te pot distrage;
  • focusarea totata pe sarcina;
  • 25 de minute de lucru intens;
  • recompensa(pauza);

PUNEREA IN PRACTICA


Un alt filmulet ne prezinta ideea ca punerea in practica a lucrurilor face ca acestea sa ramana permanent in minte anoastra.
Barbara ne prezinta faptul ca intreaga sa viata a urat matematica, dar ca, surprinzator, acum este inginer. A debutat cursurile facultatii de inginerie cand avea 26 de ani si a reusit sa depaseasca ideea conform careia, in viata poti face doar lucrurile la care te pricepi, doar daca esti talentat.
Prin exercitiu si rabdare, creierul nostru poate fi antrenat sa gaseasca solutii nu numai in domenii ce ne explica lucrurile concret si pe care le putem lega de realitate, ci si in domenii in care explicatiile sunt abstracte.
Atunci cand incercam sa ne obisnuim creierul intr-un domeniu in care nu a mai lucrat pana acum, pauzele sunt foarte importante. Creierul este ca un zid de caramida. Trebuie ca cimentul sa se usuce pentru ca structura sa fi una rezistenta.


MEMORIA


Un alt subiect tratat in prima parte a cursului este acela legat de memorie. Aflam,deci, ca memoria este de doua feluri:
  • memorie de lunga durata;
  • memorie de scurta durata;
Intervine aici si o memorie care “lucreaza” (working memory) pe care o folosima tunci cand, spre exemplu, incercam sa tinem minte niste idei pe care sa le legam(cu ajutorul carora sa facem conexiuni) de amintirile noastre.
Memoria de lunga durata este ca o camara in care depozitezi lucrurile pe care le consideri cele mai importante. Atunci cand vrem ca un fapt sa ramana in MLD( memoria de lunga durata) trebuie sa ne asiguram ca a fost repetat de suficiente ori incat sa ne amintim de acesta atunci cand avem nevoie.
In acest capitol ne este expusa tehnica repetarii cu pauze (spaced repetition), tehica prin care Barbara ne explica faptul ca mai bine repeti un lucru in 4 zile din 7 ale saptamanii (pentru o perioada nu foarte mare de timp) decat sa incerci sa retii acel lucru intr-o singura zi (lucrand si repetandu-l de 20 de ori). In felul acesta construim zidul de caramida despre care vorbeam mai devreme.

IMPORTANTA SOMNULUI (continuare)


O alta parte a primului capitol ne prezinta pe larg importanta somnului. Somnul care uneori pare o pierdere de vreme, este foarte important. Acesta mentine creierul curat si sanatos. Sa dam un test fara sa fi dormit suficient, inseamna ca lucram cu un creier toxic. De aici si ideea ca nu poti gandi clar.
Insa, prea putin somn dupa o perioada lunga in care nu am dormit, reprezinta un dezavantaj, in sensul ca putem avea dureri de cap, depresii, probleme cu inima, diabet.


Avantaje pe care le aduce somnul:


  • In timpul somnului sunt sterse informatiile nefolositoare si sunt pastrate doar cele importante;
  • Intareste legaturile sinaprice;
  • Descoperirea si intelegerea lucrurilor pe care trebuie sa le inveti;
  • Faciliteaza legatura dintre partile diferite ale creierului, ceea ce inseamna gasirea mai rapida a solutiilor la probleme.

CONCLUZII (interviu)


Ca o concluzie, intr-un interviu pe care Barbara i-l ia lui Dr. Terry, aflam de la acesta cateva lucruri estenitale care puncteza aspectele pe care trebuie sa le retinem din primul capitol, ca de exemplu:
  • Atunci cand isi simte mintea incarcata si nu poate gasi solutii la probleme, acesta ia o pauza, mai precis, merge la jogging.
  • Tot de la acesta aflam faptul ca nu putem face doua lucruri constient in acelasi timp, pentru ca asta inseamna ca le-am trata superficial, dar putem sa ne jonglam de la o sarcina la alta, fenomenen numit “multitasking”.
  • Aflam, de asemenea, faptul ca, desi multi oameni nu stiu asta, creierul adultului este capabil sa produca incontinuu legaturi neuronale si ca acest fapt se realizeaza in primul rand printr-un mediu care sa ne stimuleze, une mediu creativ, dar si prin exercitiu.
  • Sfatul acestuia in legatura cu testele este urmatorul: Atunci cand nu stii raspunsul la o intrebare, nu ramane blocat pe intrebarea resprectiva. Treci mai departe pentru ca este foarte posibil ca raspunsulla intrebare sa iti vina in minte prin lagaturile pe care creierul le face cu intrebarile urmatoare.


Sfatul sau pentru studenti?


“Succesul nu inseamna neaparat sa fii istet. Trebuie sa fii foarte pasionat si perseverent!”

Cum m-am simtit?

Daca la inceput, exact asa cum amintea Barbara, mi-a fost destul de greu sa ma motivez si sa ma mobilizez sa incep cursul, dupa ce am urmarit primul filmulet, am realizat ca defapt imi place foarte tare si ca ideile pe care cei doi le expun imi sunt de un real folos. Probabil ca si pana acum staim lucrurile despre care ni s-a vorbit, insa nu le constientizam.
Acum am inceput sa le pun in practica: ma concentrez mai mult asupra sarcinilor si imi iau pauze atunci cand obosesc; incerc sa gandesc difuz atunci cand nu gasesc solutii la o problema; tin cu mai multa strictete la faptul ca am nevoie de timp pestru ca structura “zidului” sa fie una puterinica si incerc sa respect orele de somn.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu