Capitolul 4
Învățarea și valorificarea potențilalului
Acest ultim capitol al cursului ne expune mai multe
tehnici menite sa faciliteze capacitatea de a invata. Aflam cat de important poate
fi pentru procesul de invatare lucrul in echipa si cum putem evita “sindromul
impostor”, precum si cat de utile ne pot fi listele de verificare in pregatirea
pentru teste.
Cum
sa devii un mai bun învățăcel?
1.
Exercitiul
fizic este mai bun decat orice medicament de tipul pastilelor pentru memorie.
2.
Practica
face ca invatarea să devină permanent;
Viziuni
sau analogii
Unul dintre avantajele acestor doua metode: de a crea
metafore vizionare sau analogii, este nu numai sa iti aminteasca un concept,
dar si sa te faca sa il intelegi mai bine.
Un
alt avantaj al acestor metode de invatare este ca pot evita sau te pot scoate
din blocajul Einstellung.
Metafora se comporta ca un lipici foarte puternic, ca
cimentul atunci cand vrei sa construiesti un zid.
Sindromul
Impostor
o
Cateodata
sa te gandesti prea mult la ce faci si de ce faci te determina sa iei decizii
proaste.
o
Cu
cat tii minte mai multe informatii, cu atat va fi mai greu sa jonglezi cu ele
intr-un mod creativ.
o
Cateodata
esti constient nota mare de la un test este doar o intamplare- pus in situatia
in care trebuie sa aplici acel concept in context, cei din jurul tau isi vor da
seama daca ai inteles sau nu cum se face asta.
Nu trebuie sa uiti un lucru: fiecare
om are un har si atunci cand o usa se inchide, se deschide o alta. Trebuie doar
sa nu ramai focusat pe imaginea usii inchise si sa descopri unde este
oportunitatea care tocmai se iveste.
Schimba-ti
gandurile, schimba-ti viata!
“Pentru
o minte stralucita, cheia este perseverenta!”
- Nu conteaza cum apreciezi cat de bune sunt cursurile sau profesorii, doar atunci cand te implicit personal poti realiza daca acel lucru iti este util sau nu;
- Fii resposabil in legatura cu ce inveti;
- Intotdeauna vor exista persoane care te vor critica si care vor astepta sa faci un pas gresit ca sa te arate cu degetul;
- Daca te descurci bine intr-un deomeniu, oamenii de langa tine pot privi asta ca pe o amenintare;
- Empatia nu e universal valabila;
- Mandreste-te cu cine esti!
- Gaseste scopuri care sa te motiveze si foloseste-le ca pe un talisman pentru success.
- Foloseste-ti talentul invatarii pentru a sfida prejudecatile altora despre tine;
Importanta
muncii in echipa
“Cand
iti faci tema dar nu te intorci sa o verifici te comporti ca o persoana care
refuza anumite parti ale creierului sau!”
Cateodata, increderea ca ai rezolvat
corect o anumita sarcina poate veni dintr-o perspective prea increzatoare in
tine. Atunci cand, din contra, verifyci ce ai facut, realizarea unei mai mari
interactiuni intre emisfere, ceea ce ajuta la dezvoltarea procesului de invatare.
Nu uita ca :” Nu trebuie sa te
pacalesti singur- tu esti cea mai usor de pacalit persoana.” Richard Feynman
Exista, insa, o modalitate prin care
poti depasi aceste unghiuri moarte si anume munca in echipa. Aceasta modalitate
de invatare implica numeroare avantaje, dintre care amintim:
- Echipa serveste sa te puna mereu sub semnul intrebarii;
- Echipa poate sesiza ce ti-a scapat daca tu nu iti poti da seama de astaȘ
- Sa le explici cum ai gandit si celorlalti membri ai echipei, inseamna ca ai construit deja o mai buna intelegere.
- Te ajuta in construirea carierei.
Munca in echipa poate reprezenta si
o metoda gresita de invatare atunci cand se transforma doar intr-o noua ocazie
de socializare.
Lista
de autoevaluare
Raspunsul
la intrebarea:”Cum sa ma pregatesc pentru un test? “ este urmatorul: “ Fa orice este necesar sa fii capabil sa
raspunzi “DA” la cat mai multe puncte de pe aceasta lista:
- Am cerut sfaturi profesorilor?
- M-am consultat cu colegii?
- Am recapitulat material?
- Am analizat datele concentrandu-ma asupra lor?
- Am petrecut suficient timp pentru insusirea informatiilor?
- Mi-am acordat suficiente pauze?
- Am consultat suficiente surse?
- Am simulat o evaluare iesind din zona mea mea de confort?
- Am dormit in noaptea dinaintea examenului?
Cateodata e suficient cala o singura
intrebare raspunsul sa fie “NU” pentru ca rezultatul slab la un test sa se
justifice.
Tehnica
“ The hard start- jump to easy”
In
aplicarea acestei tehnici, studentii incep rezolvarea testului cu problemele
mai grele. Atunci cand intamplina un blocaj, trec la o problema mai usoara si
tot asa. Faptul ca incepi prin a gandi focusat, apoi trecu la gandirea difuza,
impiedica aparitia efectului Einstellung.
Trucuri
pentru depasirea unui test cu brio
§ Povestea pe care ti-o spui despre “
de ce sunt stresat?” face diferenta. Poti alege sa gandesti: “testul asta ma
inspaimanata” sau “ testul asta e ocazia perfecta sa arat cat sunt de bun”;
§ Fii atent la respiratie! ( pune
mana pe stomac si respire relaxat; exerseaza asta de cateva ori inainte)
§ Raspunde afirmativ la cat mai multe
intrebari din lista de autoevaluare;
§ Infrunta-ti temerile. Incearca sa
ai intotdeauna un plan B pe care s ail pui in aplicare in cazul in care primul
nu functioaneaza.
§ Invata ca exista doua feluri de a
te ingrijora: intr-un sens pozitiv, constructive, sau in unul menit sa inhibe
invatarea.
§ Recapituleaza cu o zi inainte.
§ Ca sa nu te inseli in legatura cu
raspunsul dat, clipeste, muta-ti atentia pe altceva si verifica din nou.
§ Verifica testul de la coada la cap-
te va ajuta sa gasesti mai usor greselile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu